Jak dzia?a dystrybutor paliwa?

Jak dzia?a dystrybutor paliwa?

Jak działa dystrybutor paliwa?

Tankowanie paliwa to czynność, z którą każdy kierowca ma do czynienia przynajmniej raz na kilka tygodni. Oczywiście zawodowcy, dla których samochód jest użytkowanym na co dzień narzędziem pracy, bez wątpienia stację benzynową odwiedzają zdecydowanie częściej niż pozostali korzystający z auta od święta. Tak czy inaczej, jeśli pojawia się potrzeba uzupełnienia braków paliwa w baku, to każdy użytkownik różnego typu pojazdów doskonale wie, gdzie powinien się udać. Tankowanie nie jest oczywiście skomplikowanym zadaniem – wystarczy przecież zatrzymać się obok dystrybutora, wybrać określone paliwo, otworzyć wlew baku i nacisnąć spust nalewaka. Po napełnieniu zbiornika odkłada się pistolet i można odjechać, nie zapominając oczywiście o płatności. Każdy kierowca, a pewnie także i pasażerowie, doskonale wiedzą więc, jak korzystać z urządzeń na stacjach. Nie wszyscy jednak zastanawiali się, jak funkcjonuje dystrybutor paliwa. Wydaje się, że jest to prosty układ, w którym wystarczy przytrzymać spust i czekać na wypełnienie zbiornika. W gruncie rzeczy sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, jednak każdy zainteresowany może zapoznać się z zasadami funkcjonowania tych urządzeń.


Krótka czy długa droga paliwa do baku?

Najprościej rzecz ujmując, paliwo trafia do baku za pośrednictwem rury, a w międzyczasie musi pokonać drogę ze zbiornika o określonej pojemności. Niby łatwe, ale jednak za cały ten proces odpowiadają dość skomplikowane mechanizmy. Wiadomo, że aby płynąć w konkretnym kierunku, ciecz musi być zassana przez odpowiedni sprzęt. Właśnie za to odpowiadają pompy. Dysponują one określoną mocą i zapewniają odpowiednią wydajność, czyli przepływ danej ilości paliwa w wybranym czasie. Bez wątpienia jest to czynnik, który ma znaczenie dla klientów stacji benzynowych, ponieważ każdemu zależy na tym, aby jak najszybciej uzupełnić braki w baku i móc ruszać w dalszą trasę. Na szczęście nowoczesne systemy mają możliwości, które są efektywne i odpowiadają zapotrzebowaniu użytkowników. Dzięki pompie paliwo jest zatem zasysane i trafia do baku. Oczywiście warto też wiedzieć, że system jest wyposażony także w odpowiednie zawory, które sprawiają, że olej napędowy czy benzyna są w stanie wrócić na dno zbiornika, co też jest istotnym elementem funkcjonowania układu dystrybucyjnego. Dla kierowcy, który pojawia się na stacji, wspomniane elementy nie mają aż tak dużego znaczenia. Dla niego liczy się przede wszystkim nalewak, czyli pistolet, którego końcówkę umieszcza się we wlewie i po naciśnięciu spustu paliwo trafia ze zbiornika bezpośrednio do baku. Obsługa urządzenia nie jest zatem skomplikowana i każdy jest w stanie sobie z nią poradzić.


Nie wiemy, kiedy bak się zapełni. Wie to pistolet

Tankujący na stacji kierowcy nie mają możliwości podglądu, ile paliwa brakuje do całkowitego wypełnienia baku. Nie oznacza to jednak, że istnieje zagrożenie przelania czy rozlania diesla bądź benzyny. Doskonałym rozwiązaniem jest w tej sytuacji mechanizm stosowany w pistolecie nalewowym. Każdy kierowca wie, że kiedy nalewak odbija, to bak samochodu jest praktycznie wypełniony paliwem i można zakończyć tankowanie. Co decyduje o momencie odbicia? Fizyka, czyli różnica ciśnień, jaka pojawia się w momencie, kiedy należy zakończyć tankowanie. Pistolet jest bowiem wyposażony w cienką rurkę ze zbiorniczkiem powietrza i zaworem. Kiedy rozpoczyna się tankowanie, powietrze z baku jest wysysane właśnie tą rurką. W odwrotnym kierunku wędrują opary paliwa, a kiedy jest ich już zbyt dużo, także one zostają zassane rurką. Wówczas zmienia się ciśnienie w pistolecie, zawór się otwiera, a powietrze ze zbiornika jest wysysane i odcina się dopływ paliwa. Nalewak wówczas odbija i wiadomo, że można zakończyć tankowanie.


Dystrybucja paliwa także z użyciem zewnętrznych zbiorników

Warto pamiętać, że dystrybutor paliwa to urządzenie, które można znaleźć nie tylko na stacjach benzynowych. Korzysta się z niego także w przypadku zewnętrznych zbiorników paliwa stosowanych w rolnictwie, przemyśle budowlanym czy w firmach wykorzystujących duże floty pojazdów. W tym przypadku zasada działania jest taka sama, aczkolwiek trzeba mieć świadomość, że ma się do czynienia ze zdecydowanie mniej pojemnymi zbiornikami na paliwa niż w przypadku dużych stacji. Mniejsze, w tym mobilne, urządzenia również dysponują jednak pompami odpowiadającymi za przepływ chociażby oleju napędowego.Są one też wyposażone w nalewaki oraz węże dystrybucyjne, których długość umożliwia wygodne tankowanie. Oczywiście sposób tankowania jest bliźniaczy do tego stosowanego na stacjach benzynowych. Pistolet działa dokładnie w ten sam sposób, a różnica polega na tym, że po paliwo nie trzeba jechać poza teren firmy, gospodarstwa czy placu budowy, a ma się je pod ręką.


Posted by Tomasz Luczak
7th March 2023

Back to news