Czy zbiornik na olej nap?dowy wymaga zg?oszenia?

Czy zbiornik na olej nap?dowy wymaga zg?oszenia?
CZY ZBIORNIK NA OLEJ NAPĘDOWY WYMAGA ZGŁOSZENIA?

Rosnące i w wielu okresach mało stabilne ceny paliw bez wątpienia spędzają sen z powiek nie tylko kierowcom, ale także rolnikom czy właścicielom firm, w których użytkowane są auta. Czasami mowa o dużych flotach, co sprawia, że trzeba się liczyć ze stosunkowo wysokimi kosztami zaopatrzenia w paliwo. Skutecznym sposobem na uniknięcie problemów związanych z coraz wyższymi cenami, ich wahaniami czy po prostu koniecznością częstego uzupełniania niedoborów na stacjach jest zakup zbiorników służących do magazynowania surowca. Warto od razu podkreślić, że określenie „zbiornik” może sugerować, iż chodzi wyłącznie o przestrzeń do gromadzenia paliwa, na przykład oleju napędowego. Okazuje się jednak, że tak naprawdę nowoczesne jednostki to swego rodzaju stacje dystrybucyjne, pozwalające nie tylko magazynować surowiec, ale też bezproblemowo tankować go do aut czy maszyn rolniczych. Należy również zdawać sobie sprawę z faktu, że część zbiorników wymaga zgłoszenia do odpowiednich organów. Jeśli więc nie chce łamać się przepisów, należy o tym pamiętać.


Kiedy zgłosić zbiornik? Wszystko zależy od pojemności

Od razu warto podkreślić, iż zbiorniki na olej napędowy dostępne są w bardzo różnorodnych formach oraz wielkościach. Dzieje się tak dlatego, iż oczekiwania bądź zapotrzebowania użytkowników są bardzo różne. Podczas gdy dla jednych wystarczające są zbiorniki o pojemności na przykład kilku tysięcy litrów, dla innych minimum to kilkanaście tysięcy.

Właśnie pojemność jednostki decyduje o tym, czy zbiornik musi być zgłoszony do odpowiednich organów. Tę kwestię regulują odpowiednie przepisy i każda osoba czy firma korzystająca z takiego wyposażenia powinna zdawać sobie z tego sprawę. Najłatwiej jest w przypadku zbiorników do 2500. litrów. Tutaj nie ma obowiązku rejestracji konstrukcji. Oczywiście można to zrobić, natomiast nie ma takiego wymogu. Jeśli zatem użytkuje się stosunkowo niewielki zbiornik mobilny na olej napędowy, to wystarczy dokumentacja techniczna. Wszystko zmienia się, kiedy w grę wchodzą większe objętości. Zbiorniki powyżej 2500 l wiążą się z koniecznością spełnienia większej liczby obowiązków. Jakich? Głównie konieczności zgłoszenia do Urzędu Dozoru Technicznego. Rejestracja w tej jednostce musi odbyć się w określonym czasie od postawienia konstrukcji. Na miejsce posadowienia przyjeżdża inspektor, by przeprowadzić konieczne badania i pomiary.


Kiedy jeszcze należy się spodziewać większej liczby formalności?

Na rynku dostępne są zbiorniki o zróżnicowanej wielkości oraz możliwości wykorzystania. Zdarza się, iż potrzeby klientów są naprawdę ogromne. Wówczas nie ma kłopotu z możliwością skorzystania z konstrukcji liczących kilka, a nawet kilkanaście tysięcy litrów. Oczywiście także takie zbiorniki na olej napędowy wymagają zgłoszenia, w końcu chodzi o pojemność powyżej 5000 litrów. Jeśli jednak w grę wchodzą jednostki o wielkości ponad 7500 litrów, to obowiązkiem jest uzyskanie pozwolenia na ich wykorzystywanie, wydawanego przez straż pożarną oraz nadzór budowlany. Dopiero wtedy można cieszyć się legalną eksploatacją.


Zbiorniki i wymogi, jakie muszą spełnić

Warto mieć świadomość, że nie tylko wielkość konstrukcji decyduje o tym, jakie formalności należy spełnić przed rozpoczęciem użytkowania zbiorników na paliwo. Tego rodzaju produktu muszą oczywiście przejść odpowiednie badania i testy, spełniać określone normy czy mieć niezbędne certyfikaty. Muszą charakteryzować się także określoną szczelnością i mieć skompletowaną dokumentację techniczną. Dzięki spełnieniu tych wszystkich wymogów użytkownicy będą mieli pewność, że wykorzystywane przez nich konstrukcje są wydajne oraz bezpieczne. Dlatego tak istotne są testy oraz badania wykonywane przez wykwalifikowanych ekspertów – zarówno na etapie produkcji zbiornika, jak i po umiejscowieniu w konkretnej lokalizacji.


Miejsce użytkowania

Aby jednostka do magazynowania oraz dystrybucji paliwa działała zgodnie z przepisami, musi być umieszczona na twardej i stabilnej, niepalnej powierzchni. Kolejnym ważnym wymogiem jest umożliwienie dostępu cysterny, a zatem zapewnienie opcji uzupełniania paliwa w razie jego niedoboru. Nie wolno też zapominać o zachowaniu określonych odległości, między innymi od zabudowań, zbiorników wodnych, drogi czy granicy działki. Wszystkie te parametry regulowane są przez odpowiednie przepisy. Ich przestrzeganie ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo użytkowników oraz wydajność procesów magazynowania i dystrybuowania oleju, bez względu na to, czy dotyczy to firmy, która chce zabezpieczyć paliwo dla floty aut, rolników czy podmiotów budowlanych, potrzebujących paliwa do zasilania różnorodnych maszyn.



DESO Diesel 1340l. tank with glass filterDESO Diesel 1340l. tank with glass filter
8,750.00 zł ex VAT
(10,762.50 zł
inc VAT)
DESO Diesel 2350l. tank with glass filterDESO Diesel 2350l. tank with glass filter
10,470.00 zł ex VAT
(12,878.10 zł
inc VAT)

DESO Diesel 2500l. tank with glass filterDESO Diesel 2500l. tank with glass filter
11,190.00 zł ex VAT
(13,763.70 zł
inc VAT)
DESO Diesel 5000l. tank with glass filterDESO Diesel 5000l. tank with glass filter
12,610.00 zł ex VAT
(15,510.30 zł
inc VAT)

Posted by Tomasz Luczak
16th February 2023

Back to news